Het bedrog met het Vinkje

We worden op grote schaal bedrogen met het Ik Kies Bewust logo. De Gezondheidsraad schrijft dat het logo alleen de verkoop van bestaande producten stimuleert en er niet voor zorgt dat Nederlanders gezonder gaan eten. Trouwens wist u dat er in Nederland, ondanks dat het Voedingscentrum het tegendeel beweert, bij veel vrouwen een vitamine D tekort bestaat? Hierdoor hebben vrouwen een hoger risico op borstkanker.

Als je gezond wilt blijven moet je de juiste keuzes kunnen maken

Voedingscentrum, oneerlijk over eten
Dat gaat erg moeilijk in Nederland doordat we door het Voedingscentrum niet goed worden geïnformeerd. Want wist u dat er in Nederland, ondanks dat het Voedingscentrum het tegendeel beweert, bij veel vrouwen een vitamine D tekort bestaat? Hierdoor hebben vrouwen een hoger risico op borstkanker.

Bovendien blijkt dat de linolzuur in margarine en zonnebloemolie juist hart- en vaatziekten veroorzaakt. Terwijl het Voedingscentrum beweert dat de linolzuur in zonnebloemolie het risico op hart- en vaatziekten vermindert.

Trouwens, wist u dat u de twee glazen melk per dag van het Voedingscentrum beter kunt laten staan als u botontkalking wilt voorkomen.

Fabel I: Ik Kies Bewust keurmerk stimuleert Nederlanders gezonder te eten

Reclame van het Voedingscentrum voor het Vinkje van Unilever en Campina

De Vinkjes worden uitgegeven door de stichting Ik Kies Bewust. Beide vinkjes, bewuste keuze en gezondere keuze, zijn gemaakt om binnen een product groep aan te geven welk product de consument qua gezondheid beter kan kiezen. De vinkjes blijken echter alleen maar een slimme verkoopmethode te zijn. Want als een producent van een voedingsmiddel financieel in staat is om een “vinkje” aan te schaffen dan heeft hij hiermee een voordeel op de concurrentie. Het hoeft echter helemaal niet zo te zijn dat het product ook daadwerkelijk gezonder is dan de producten van de concurrenten.

Op de website van Het Vinkje wordt vermeld dat het Voedingscentrum de vinkjes ondersteunt. Het Voedingscentrum geeft ook zelf aan dat ze vierkant achter het Vinkje staan. Ze schrijven op hun website: “Het Vinkje is een initiatief van Stichting Ik Kies Bewust en is bedoeld om consumenten gemakkelijk een gezondere keuze te laten maken in de supermarkt“. Maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Sommige producten zouden door de Vinkjes gezonder lijken dan ze eigenlijk zijn. Een voorbeeld: Chocomel, daarvan staat een magere variant met een blauw Vinkje in de schappen, ook al zitten in één glas magere chocomel zes suikerklontjes – dat is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de maximale hoeveelheid suiker die je per dag in totaal mag binnenkrijgen.

Bedrog Voedingscentrum met Ik Kies Bewust en Ik Kies Gezond
Bedrog met het Vinkje

Eigenlijk zijn dit soort chocomel excessen best goed te begrijpen als u weet wie er precies achter de Stichting Ik Kies Bewust zitten. Dat zijn:

  1. Unilever
  2. Campina
  3. Friesland Foods
  4. Verschillende supermarktketens zoals Albert Heijn
  5. Vereniging van Nederlandse Cateringorganisatie (Veneca)

Allemaal bedrijven die, met toestemming van het Voedingscentrum de consument met het Vinkje kunnen misleiden. Wat echter nog zorgelijker is dat de Stichting Ik Kies Bewust op hun website meldt: “Het voedselkeuzelogo is inmiddels genotificeerd in Europa en opgenomen in de Warenwet. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ondersteunt het keurmerk“.

Op de pagina van de warenwet staat: “De producten met het voedselkeuzelogo (het vinkje) voldoen aan verschillende normen. Zo zitten er niet te veel suikers, verzadigde vetten en zout in”. Nou dan denk ik dat de warenwet de chocomel met zes klontjes suiker per glas zeker gemist heeft

Foodlog

Foodlog schrijft: De Stichting Ik Kies Bewust bleek vorige week een blauw Vinkje te hebben toegekend aan een chips product, terwijl de chips niet voldoen aan de door de stichting gehanteerde criteria. Want alleen snacks die minder dan 110 kcal per portie van 30 gram bevatten komen in aanmerking, maar de betreffende chips komen echter op 138 kcal per portie van 30 gram. Dus hier houdt het Voedingscentrum zich zelf niet aan haar eigen regels.

Maar hoe denkt het Voedingscentrum uit te leggen aan de Nederlander waarom chips mogen claimen bij te dragen aan de volksgezondheid. Dat is gewoon te gek voor woorden en laat goed zien dat het Ik Kies Bewust vinkje alleen maar een instrument is voor producenten om meer producten te verkopen.

De Gezondheidsraad

De gezondheidsraad schrijft dan ook over het Ik Kies Bewust logo: “Bij de criteria die voor het Ik Kies Bewust logo worden toegepast vormt het bestaande productassortiment het belangrijkste uitgangspunt* en niet – zoals bij de voedingsvoorlichting – het huidige voedingspatroon in Nederland en de gewenste verbeteringen daarin”. Met andere woorden het “ik kies bewust logo” wordt gebruikt om de verkoop van een bestaand product te stimuleren en niet, zoals het Voedingscentrum ons doet geloven, de Nederlander gezondere keuzes te laten maken.

Zondag met Lubach S01: de vinkjes
Groene vinkjes, blauwe vinkjes. Snap jij het nog?

NOS Journaal

Het NOS journaal meldt op 21 maart 2016 dat de consumentenbond graag zou willen dat de keurmerken Bewuste Keuze en Gezonde Keuze verdwijnen. De Consumentenbond vindt dat de vinkjes mensen op het verkeerde been zetten. Als voorbeeld noemt de bond Chocomel Mager. Dat heeft een groen Gezondere Keuze-logo, maar bevat wel zes suikerklontjes per beker. Dat staat volgens de bond haaks op het advies van de Gezondheidsraad om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken.

RTL Nieuws

RTL-Nieuws: Uit een publicatie in het vakblad The New England Journal of Medicine blijkt dat de voedingsindustrie 1,5 miljard dollar heeft geïnvesteerd in de Europese lobby om een waarschuwingssysteem op ongezonde voeding tegen te houden. Het is maar dat u het weet.
Grote bedrijven zoals Unilever gebruiken het Vinkje om concurrenten te slim af te zijn. Zij worden daar bij ondersteunt door de overheid, het Voedingscentrum en de warenwet. In mei 2016 moet de minister opnieuw bepalen of de speciale status die aan het het Ik Kies Bewust en het Ik Kies Gezond logo is verleend wordt verlengd. Ik denk dat ik wel weet wat er besloten wordt……………

Fabel II: gevarieerde voeding bevat voldoende vitaminen en mineralen

Het Voedingscentrum stelt, al sinds zijn oprichting, dat een gevarieerde voeding voldoende vitamines en mineralen bevat. Nederlands onderzoek van zowel de Gezondheidsraad als de RIVM toont echter aan dat onze voeding te weinig vitamine A, magnesium, kalium, zink, vitamine B1, C en E, visvetten, chroom en vitamine D bevat. Het tekort aan vitamine D is geen goed nieuws voor vrouwen want een gezond hoog niveau vermindert het risico op borstkanker. Door deze verkeerde informatie van het Voedingscentrum missen vrouwen de kans zich adequaat te beschermen tegen borstkanker.
Advies: Gebruik een goede multi-vitamine om de tekorten in de Nederlandse voeding aan te vullen. Vooral voor vrouwen is het belangrijk om de vitamine D waarde via de huisarts te controleren. Een waarde rond de 75 mmol/L is optimaal.

Fabel III: linolzuur is goed voor hart- en bloedvaten

Volgens het Voedingscentrum zou linolzuur (omega-6) in zonnebloemolie en Becel Omega3plus margarine het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Maar door een recente publicatie van het NOS journaal blijkt dat proefpersonen die in dit onderzoek verzadigd vet vervingen door onverzadigd omega-6 vetzuren een hoger risico op hart- en vaatziekte hadden.
Omega3plus margarine de leugen van Becel
De leugen van Becel

Een grootschalig onderzoek onder ruim 11.000 proefpersonen bevestigt de schadelijke werking van omega-6 (linolzuur, zonnebloemolie). Proefpersonen die overschakelden naar omega-6 vetzuren zoals bijvoorbeeld in Becel Omega3plus margarine hadden een 13 % hoger kans om ten gevolge van een hart- en vaatziekte te overlijden. Als een geneesmiddel 13% meer doden zou veroorzaken dan zou het uit de handel genomen worden. Maar Becel Omega3plus, met 16x meer omega-6 dan omega-3, wordt helemaal niet uit de handel genomen maar krijgt het “Ik kies bewust” logo van het Voedingscentrum.

Het Voedingscentrum maakt wel meer fouten als het om vetten gaat. Ze communiceren al decennia lang het volgende ezelsbruggetje “Onverzadigd vet = Oké en Verzadigd vet = Verkeerd”. Een grootschalig onderzoek, waarbij meer dan 500.000 proefpersonen betrokken waren, concludeerde echter dat er geen duidelijk bewijs is gevonden dat, van uit het oogpunt van het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten, minder verzadigd en meer onverzadigd vet gegeten zou moeten worden. 

Advies: Gebruik geen margarine maar roomboter. Gebruik geen zonnebloemolie maar olijfolie of kokosvet

Fabel IV: melk is nodig voor sterke botten

Het Voedingscentrum beweert al meer dan 50 jaar dat de calcium in melk belangrijk is voor de opbouw van sterke botten. Onderzoek onder ruim 77.000 vrouwen liet echter zien dat de vrouwen die twee glazen melk of meer per dag dronken een 45% hogere kans hadden op een gebroken heup dan vrouwen die een glas of minder per week dronken.

De Gezondheidsraad verklaart dit fenomeen “meer melk (calcium) meer botbreuken” als volgt: “Omdat een overmatige calciuminname de snelheid van bot opbouw verlaagt, acht de commissie het bovendien niet uitgesloten dat dit tot een minder sterke botstructuur leidt”

Maar het wordt nog erger, veel erger! Uit twee grote Zweedse studies waaraan meer dan 100.000 proefpersonen mee deden bleek dat proefpersonen die drie glazen melk of meer dronken een hogere kans hadden vroegtijdig te overlijden. De reactie van het Voedingscentrum op dit onderzoek is ronduit hilarisch. Het Voedingscentrum zegt dat zij 2,5 glas melk per dag adviseren en dat er dus niets aan de hand is. Nog een glaasje melk?

Advies: Drink geen melk. Melk is slecht voor elk.

Three cups of milk increase risk early death
Tros Radar onderzoek over melk